Friday, February 10, 2012

Miskin Harta Kaya Akal

Pagi2..cm biasa wajib bukak kosmo online.. yelah nak tambahkan pengetahuan isu semasa..xla ketinggalan sangat kan... Well.. part yang aku rasa terkesan lam kes "Keluarga Miskin Terpaksa Berlapar"... 


Hmm.. nak salahkan siapa sbnrnya pun aku x taw... yelah rasa kasihan melihat org len ada lagi dugaan hidup lebih teruk dr kita dgn masalah yang aku rasa kecik jer bagi org yang betul2 dalam kesusahan... org kat dunia ni MMG ada masalah.. x besar pun kecik jadi la.. tp mmg komfem stp org pasti ada... setuju ke x?


Part yg sentuh ni.. org dh bkeluarga... tp hidup daif..anak banyak... kadang2 kepala aku selalu bfikir.. dh taw x mampu kenapala mampu wat anak banyak2 bderet2 dan menyusahkan diri.. oopss.. bukan maksud aku anak2 menyusahkan..sbb aku percaya stp anak ada rezki.. tapi tuhan bagi kita akal tuk bfikir... pernah x kita guna otak tuk bfikir.. dh taw kita hidup ssh dan daif.. kita kawen sbb nak halalkn sesuatu perhubungan.. dan nak dapatkan anak boleh..tp tgk2 lah keadaan dulu.. mampu ke x.. makan minum cukup ke x.. umah lagi.. hmm.. perancangan itu penting! aku cakap bukan sbb apapun.. sedih, tgk budak2 kelaparan.. budak2 x sekolah... nak salahkan mak bapak dorang? kdg2 aku rs nak salahkan pun ada... yelah.. taw wat anak tapi memberi kelengkapan seeloknya xnak! apa ke jadah... anak kan titipan tuhan ngan kita.. dan kita yang kene didik elok2.. hmm wat anak x fikir jauh2.. taw sedap taw nikmat..taw lepas napsu... dh anak lahir.. rs ssh.. rs anak mcm x bw rezki... rs anak mcm menyusahkan... haish!


Paling2 pun bagi aku kalau org nak ada anak 2 pun dh cukup... sorang pun belum tentu kita dapat didik jadi bagus kan? nak didik org bukan senang.. diri sendiri lagi kita kadang2 xmampu nak didik.. ada hati plak nak didik org kan? anak2 lagilah... dats y.. banyak masalah sosial berlaku.. kecik2 dh jd pencuri..kecik2 dh merokok..isap gam.. melacur.. cukuplah aku cakap MANUSIA AKHIR ZAMAN............


kadang2 aju rasa takut... takut yelah..pas kawen akan hidup ssh... bukan xpernah hidup ssh.. sbb dah pernah merasa hdp ssh tym kecik2 la aku xnk anak aku nnti merasa apa aku rasa.. tp kadang2 aku rasa syukur.. sbb kesusahan dulu2.. mengajar aku erti bersyukur apa adanya.. makan x memilih... guna pakai seadanya jugak... kesusahan jugak mengajar aku cmna nak bdepan jika susah melanda... sbb dh pernah ssh..jd taw la cmna crik jalan keluar kan...


Apapun.. ssh cmna pun...senang cmna pun..harus bijak.. guna akal tuk urus segala2nya... fikir secara waras.. Aku harap tuhan akan mempermudahkan urusan org2 yang didalam kesusahan...amin~

No comments:

Post a Comment