Wednesday, February 22, 2012

Berfikir dan Terfikir

Life its so complicated! Hanya itu yang mampu aku luahkan.. Kadang2 kita x taw siapa salah, xtaw siapa benar.. siapa menyedihkan, siapa paling malang.... segalanya terlalu complicated!

Aku kadang kala xmampu nak berkata apa.. hanya diam dan berfikir dan mengenang stp apa yang berlaku.. pada diri dan org di sekitarku... sungguh..sungguh tuhan mengatur kan segalanya... dgn terlalu teliti... sampaikan manusia x sedar..

kadang2 org yang nampak salah d luaran.. tapi hakikat tidak.. org yang nampak malang, hakikat dia x cukup malang... apa yang berlaku d persekitaran sungguh menginsafkan aku.. cthnya.. aku rasa sedih kenapa aku bjumpa dgn laki2 spt dia... bila aku fikir lagi.. nasib baik lah aku belum kawen lagi dgn dia, si dia dh buat perangai kan.. bygkan bila aku dh kawen, suami buat perangai.. siap kita ada anak... d tinggal mentah2x.. perghhh.. syukurlah... pernah jugak bc news sal isteri d jadikan pelacur oleh suami.. itu lagi cam gampang... syukurlah.... 

Melalui pemerhatian mata kasar ku.. dan rasa hati ku... lelaki yang pernah aku sayang sptnya x bahagia... hmmm.. aku kenal dia.. aku taw dia bagaimana.. cuma aku hairan.. dia x tunjukkan suma tu pada isteri dia.... susah pendam sendiri... tp aku tahu... kenapa ya? kenapa stp suka duka x di kongsi dgn seseorang yang d nikahi.. Aku bukan aibkan dia.. jauh sekali.. cuma aku bfikir... adakah stp perkahwinan org d luar sana masing2 menyimpan rahsia tersendiri... berkahwin.. dan menyembunyikan sesuatu dari pasangan kerna nak menjaga hubungan kekeluargaan... walau hati perit menangung derita, menanggung rasa... adakah ianya asam garam hdup bkeluarga? Adakah keyakinan dan kepercayaan terhadap pasangan masih kurang?

Serius, hidup ni terlalu complicated tuk d fahami... 

X terdetik d hati aku nak rasa gembira dan puas hati jika org yang pernah kita sayang dalam kesusahan... x pernah hati aku rasa nak cakap padan muka ko! belum lagi aku tahap membenci.. aku pun bukan malaikat.. dan nauzubillah lah nak jd setan... aku manusia sederhana... masih ada rasa perikemanusiaan.. mmg x d nafikan.. kadang2 emosi pasti ada.. kadang2 aku marah pun sbb dia x kuat! hmmm...

Walau sukar, tp aku selalu mendoakan kebahagiaannya... x dinafikan walau sukar tuk aku ucapkan dgn kata2... tp itulah... baikkah aku? xda perasaan kah aku? pasrah kah aku? redha kah aku? aku sendiri x taw..apa yang aku rasa... kadang2 aku rs sedih sendiri... bukan mengenang diri.. bukan mengenang dia.. cukuplah sesuatu perasaan yang sukar d tafsir.. hidup yang complicated.... aku suma lalui suma nih dgn santai.. kadang2 kala rasa tercabar dgn keadaan.. rasa tertekan.. tapi aku harus yakin dgn kejadian tuhan.. dgn lumrah kehidupan.. turun naiknya kehidupan... turun naiknya rezeki... turun naiknya masalah dalam hidup.... 

kadang2 xda menda pun nak di marah atas kesilapan org lain.. xda menda pun nak di dendam atas kesengsaraan yang di rasa... xda pun benci pada org yang menyakiti... jika hidup ada iman dan faham ttg konsep kehidupan...

Aku sendiri masih mencari ttg diri sendiri.. masih menebus segala kesilapan lalu.. masih mempelajari ttg hidup.. masih lagi belajar tuk menjadi manusia.. manusia sebenar2nya... 

No comments:

Post a Comment