Friday, November 18, 2011

Rezeki Manusia Tak Siapa Yang Tahu


Terharu sgt2 tgk artikel nih yang d post kat facebook jap tadi... Tahniah buat adik nih.. tgk muka dia nangis mesti dia terharu sgt2 kan...

Suasana nih teringat aku tym konvo amik degree taun lepas... tym tuh, pas konvo my mom dtg dgn sejambak bunga... aku rs nak nangis jer..yelah, masa aku amik degree dulu..mak aku x bg.. bukan x bg sambung tinggi2.. sbbnyer aku amik degree kt tempat org..jauh dr negeri ku..kene terbang nek flight.. pastuh jugak ekonomi family xla berapa kukuh..memandangkan aku anak sulung dr 6 org beradik..yang sumenyer lg masih sekolah.. sebelum aku sambung tuh..aku hampir stahun gak bkerja sbg kerani walau ada diploma tym tuh..result pun leh tahan..tapi itulah rezeki kan belum muncul lg.. duit sbg kerani aku kumpul.. tuk sambung blaja..separuh tuk tolong family separuh simpan tuk blaja.. my mom x taw niat aku nak sambung blaja.. simpan angan2 tuh lam poket..erk!! pastuh aku isi borang permohonan senyap2.. suma aku setelkan sendiri.. 
last2 dpt jugak sambung study kt johor.. alhamdulillah.. even pun nnti aku x sambung aku rs leh bangga jugakla..sbb aku layak amik degree...buktikan kat org2 yang suka cakap x bek sal aku, yg suka jeling2 aku..aku tawla aku x pandai la sgt.. pastuh suka rendah2kn aku.. aku taw my mom pun pas aku amik diploma baru yakin yg aku nih pun boleh gak maju cm org len.. aku x simpan la perasaan sakit hati dgn org yg suka mejatuhkan aku..tp aku lebih suka buktikan yang aku mampu.. betullah tanpa usha xda la kejayaan kan...

Sekarang pun ada byk menda aku nak buktikan pada semua yang ada di sekeliling aku.. walau pun dh keje.. gaji cukup makan tp x la sampai nak susahkan keluarga..skurang2nya aku rs bolehlah tolong family ikut kemampuan.. family skrg lebih baik dr sblmnya.. adik2 aku byk dh kerja dan tinggal 3 org je belajar.. 

Aku harap adik2 aku dpt la manfaatkn segala kemudahan yg ada skrg.. xmcm aku dulu serba serbi x mampu.. sgala yang nak aku harus usaha sendiri... betul lah cakap org..ssh2 dulu sng2 kemudian.. hidup semua org yang berjaya x bermula pada kesenangan pasti kesusahan dulu..kan..kan..kan...

Impian demi impian.. aku harus laksanakan.. walaupun dalam hidup nih byk tol dugaan dan cabaran yang dtg.. aku harus kuat.. kuat dgn diri sendiri.. tipulah kalau x sekali skala aku akan rs lemah... mmg kadang2 aku rs hampir putus asa..aku cuba tuk fikir positif..pujuk diri..kuatkan diri.. skrg..aku hanya mampu tersenyum.. senyum x perlu kata apa-apa..



p/s: No matter who brings u down, & makes your day bad, there's always the people in ur life who makes ur life feel like heaven. Be grateful. :)

No comments:

Post a Comment